"Usko minua kun sanon, että sinä päivänä poimin jokaisen sielun kuin se olisi vastasyntynyt. Jopa suutelin muutamia, myrkytettyjä poskia. Kuuntelin heidän viimeisiä, huohottavia huutojaan. Heidän katoavia sanojaan. Katselin heidän rakkausnäkyjään ja vapautin heidät pelostaan.
Vein heidät kaikki pois, ja sitten jos koskaan tarvitsin muuta ajateltavaa. Täydellisen lohduttomana katsoin yläpuolista maailmaa. Katselin taivasta, kun se muuttui hopeisesta harmaaksi ja sateen väriseksi. Jopa pilvet yrittivät päästä pakoon.
Joskus kuvittelin miltä noiden pilvien yläpuolella näytti, vaikka tiesin kiistattomasti, että aurinko oli vaalea ja että ääretön ilmakehä oli valtava silmä.
He olivat ranskalaisia, juutalaisia ja he olivat sinä."
Mikä kirja! Ajatella, että tällaista sanojen taidetta voi löytää vielä tämän vuosikymmenen kirjoista. Kirjavaras on ainutlaatuinen. Vaikka se kertoo toisesta maailmansodasta, siinä ei ole Anne Frankin Päiväkirjan patetiaa, vaan se onnistuu olemaan raikas ja uniikki. Mitään tällaista ei ole kukaan muu koskaan kirjoittanut - ja epäilen vahvasti, ettei tule kirjoittamaankaan.
Mutta mikä ihme Kirjavarkaassa sitten niin viehättää? Historiallinen tarkkuus? Epäilen. Paremminkin onnistunut ja unohtumaton päähenkilö. Liesel on hienosti rakennettu sekoitus häijyyttä ja empaattisuutta. Moni lukija myös varmasti innoittuu Lieselin rakkaudesta kirjallisuuteen - tosin nykypäivänä Liesel olisi vain voinut mennä kirjastoon ja lainata haluamansa kirjan sieltä. Eipähän olisi tarvinnut varastaa pormestarinrouvalta.
Kävin katsomassa elokuvan - silloin joskus, ajat sitten - ja rakastuin siihen. Nyt mietin, että elokuva saattoi sittenkin olla jopa parempi. Kirja tuntui aika pitkältä - sitähän se olikin - ja elokuva itketti, kirja ei. Kuitenkin elokuva oli uskollinen kirjalle. Melkeinpä tuntuu, että filmatisointiin oli saatu kiteytettyä kaikki se rivien välissä piilevä valtaisa tunnelataus, jota Zusak ei päässyt kirjan lopussa kunnolla purkamaan.
Kuoleman käyttö kertojana oli enemmän kuin onnistunut ratkaisu. Kirja ei tuntunut väkisin väännetyltä, vaikka Kuolema kertoili välissä myös omaa tarinaansa. Ihmisen pahimman pelon persoonallistaminen teki hyvästä kirjasta erinomaisen.
Lukukokemusta ehkä häiritsi vähän se, että olin katsonut elokuvan ensin. Myös pitkät tauot tekivät hallaa lukuprosessille, mutta aika syvän vaikutuksen Kirjavaras minuun silti teki. Suosittelen.
torstai 26. kesäkuuta 2014
Tilaa:
Lähetä kommentteja
(
Atom
)
Minä tykkäsin kirjasta hieman enemmän kuin elokuvasta. Luin kirjan ensin ja kävin vähän lukemisen jälkeen katsomassa elokuvan. Molemmat olivat kuitenkin hienoja kokemuksia, ja ihmettelen, miksi panttasin kirjan lukemista niin pitkään, vaikka sen olemassaolosta olen ollut kauan tietoinen.
VastaaPoistaItse sain tietää kirjasta vasta elokuvan katsottuani. Kävin sitten ostamassa tämän Punaisen ristin kirpparilta ^^ Olen kyllä onnellinen, että hankin tämän omaksi!
PoistaMinäkin kävin katsomassa elokuvan silloin kun se pyöri elokuvateattereissa ja pidin kyllä kovasti. En ole uskaltanut vielä lukea kirjaa, sillä usein kirja ei ole yhtä hyvä, jos elokuvan on katsonut ensin. :)
VastaaPoistaNiinpä. Kirjasta häviää jotenkin kaikki uutuudenviehätys, kun tietää, mitä tulee tapahtumaan Ja usein elokuvissa tapahtumat on dramatisoitu niin hienosti, että kirja saattaa tuntua lattealta... Ellei kirjailija ole sitten käyttänyt jotain lumoavaa tehokeinoa, kuten tässä :)
PoistaMinusta kirja on Ihana - varsinkin henkilöt ja juuri kieli <3 Ainoa huono puoli oli, että se spoilaa jo hiukan alussa lopun. Siinä mielessä elokuva on parempi, ja onneksi katsoin sen ensin. Molemmat kyllä saavat itkemään.
VastaaPoista